Thursday, September 29, 2011

Crime Prevention : Malaysian Style

I shamelessly lifted this off someone's facebook posting cos I find it highly relevant even though it may seem comical and bordering on paranoia at times.
It's sad when the Malay people cannot trust anyone anymore.Today they too watch their children like hawks and are extremely wary of strangers.
They attribute a majority of crimes committed to the Indonesians who employ black magic to gain entry into their homes.

Will post the entire Malay transcript up with a brief explanation in English after each tip.

HOW TO PREVENT THEFT,ROBBERY AND RAPE IN YOUR OWN HOME
ELAK KECURIAN, DI ROMPAK DAN DI ROGOL DALAM RUMAH SENDIRI

Banyak kes pecah rumah dan ada ahli keluarga dibunuh atau dirogol oleh perompak.... Muhasabahkan diri kita. Adakah kita pernah mengabaikan tanggungjawab sebagai ketua dalam keluarga menentukan anak-anak dan isteri kita selamat ketika tidur waktu malam hari? Adakah kita pernah memagar rumah kita secara fisikal dan dipagari dengan pendinding ayat Al-Quran.

Rumah yang dipagar dengan keluli atau mangga solex, sekiranya perompak menggunakan ilmu sihir boleh membuka semua kunci. Kerana ilmu sihir itu kerja iblis dan syaitan. Terutama perompak dari Indonesia yang mahir menggunakan ilmu sihir memukau dan pembuka kunci. Hanya dengan menepok mangga ia terbuka tanpa kunci. Jadi mari kita pagar rumah kita dengan ayat suci Al-Quran dan baca tip pencegahan ini.

Tips menghalang kecurian.


 
(1) Jangan biarkan anak-anak tidur di ruang tamu seorang diri (Mereka mungkin menggunakan anak sebagai tebusan).
DO NOT ALLOW YOUR CHILDREN TO SLEEP IN THE HALL ALONE AS THEY MAY BE USED AS HOSTAGES SHOULD THERE BE A BREAK IN

 
(2) Kunci atau sorokkan semua pisau-pisau yang terdapat di dapur sebelum tidur (Kesemua kes kecurian di dapati pisau hilang dan menurut polis mereka akan mencari pisau dahulu sebelum mencuri bertujuan untuk melindungi diri mereka).
HIDE ALL KNIVES IN THE KITCHEN BEFORE TURNING IN FOR THE NIGHT

(3) Sekiranya terdengar/terlihat paip air di luar rumah terbuka pada tengah malam (pukul 12:00 ke atas), jangan keluar rumah untuk menutup paip tersebut kerana ini adalah taktik terbaru mereka di mana mereka telah menunggu diluar pintu rumah untuk masuk (Kes terbaru berlaku di Dungun dan Petaling Jaya).
SHOULD YOU HEAR RUNNING WATER RUNNING FROM THE GARDEN TAP AFTER MIDNIGHT DO NOT GET OUT TO TURN IT OFF AS IT IS A NEW RUSE TO GAIN ENTRY INTO YOUR HOME



(4) Beritahu anak-anak sekiranya hendak ke tandas (jika tandas jauh) di waktu tengah malam, kejutkan ibubapa untuk bersama mereka.
ALWAYS ACCOMPANY YOUR KIDS TO THE LAVATORY IF IT IS SITUATED FAR OUTSIDE THE HOME

(5) Jangan simpan barang-barang kemas di dalam almari baju (Cara lama ...)
STOP KEEPING YOUR VALUABLES IN THE CUPBOARD,TOO PREDICTABLE .

(6) Bawa alarm kereta bersama semasa tidur, in case terjaga tengah malam, cuba on and off kan balik untuk menakutkan pencuri (Menandakan kita sentiasa alert).
BRING YOUR CAR ALARM TO BED WITH YOU SO YOU CAN TRY SCARING OFF INTRUDERS BY SETTING IT OFF EVERY NOW AND THEN DURING THE NIGHT
(pity the neighbours)




(7) Tekan button merah alarm kereta anda jika anda suspect pencuri sudah masuk ke dalam rumah.
PRESS THE RED BUTTON ON YOUR CAR ALARM IF YOU SUSPECT THAT SOMEONE HAS BROKEN IN

(8) Sekiranya terlihat orang-orang yang agak aneh dan asing di kawasan rumah anda, sila dapatkan plet no motor/kereta mereka (Selalunya naik motor dan mereka ni biasanya berdua, setiap kali kita lalu depan mereka, mereka akan menundukkan kepala).
MARK STRANGERS ,TAKE NOTE OF THEIR VEHICLE MAKES AND NUMBER PLATES. THEY  WORK IN A PAIR AND WILL AVOID EYE CONTACT WITH YOU

(9) Pesan kepada jiran, sekiranya ada sesiapa yang datang ke rumah kita dan mengaku saudara kita bertujuan untuk mengambil barang-barang, jangan benarkan, beri nombor telefor pejabat anda kepada jiran supaya mereka boleh double check dengan kita.
TELL YOUR NEIGHBOURS THAT SHOULD ANYONE CLAIM TO BE YOUR RELATIVE ,ALWAYS DOUBLE CHECK WITH YOU FIRST

(10) Semasa tidur, pastikan handphone anda berada di sisi atau pastikan juga Cordless Phone anda berada di sisi anda ataupun sambungkan satu extension dalam bilek tidur anda. Ini memudahkan anda membuat panggilan kecemasan sekiranya anda terasa kehadiran pencuri di dalam rumah anda.
ALWAYS ENSURE YOUR MOBILE OR CORDLESS PHONE IS NEXT TO YOU AT ALL TIMES.

(11) Adakan senarai nombor telefon kecemasan seperti polis kawasan anda, bomba kawasan anda, 999 atau sebagainya. Pastikan nombor-nombor ini disimpan dalam handphone anda. Kalau boleh, hafalkan nombor tersebut. Ini memudahkan anda membuat panggilan telefon.
HAVE A LIST OF EMERGENCY NUMBERS READY

(12) Kalau berkemampuan, pasangkan alat pengesan kecurian di rumah atau automatik alarm.
FIX A HOME ALARM SYSTEM IF YOU CAN AFFORD IT

(13) Lampu porch & lampu belakang rumah sepatutnya terpasang secara automatik bila malam, baik semasa kita ada di rumah atau pergi bercuti.
INSTALL AUTOMATIC LIGHTS IN THE FRONT AND BACK OF YOUR HOME

(14) Kalau cuti lama, pesan jiran kutip surat-surat dalam peti surat. Peti surat yang penuh membantu pencuri menghidu ketiadaan tuan rumah.
GET NEIGHBOURS TO COLLECT MAIL FROM YOUR POSTBOX WHEN YOU ARE ON HOLIDAY

(15) Kalau kawasan anda kerap berlaku kecurian, buat permohonan rasmi dari Balai Polis berdekatan supaya ada anggota polis buat rondaan yang kerap di kawasan anda.
IF YOU LIVE IN A HIGH CRIME AREA,MAKE AN OFFICAL APPLICATION FOR POLICE TO PATROL YOUR NEIGHBOURHOOD

(16) Kereta Proton adalah paling mudah dicuri. Kalau kereta anda brand new, sekurang-kurangnya anda perlu lock gear & steering sebelum tidur (Sebenarnya masih boleh dicuri, tetapi akan berjaya melambatkan pencuri).
THE PROTON IS THE EASIEST CAR TO STEAL.iF YOU HAVE A BRAND NEW ONE,TAKE NOTE THAT A GEAR AND STEERING LOCK WOULD DELAY BUT NOT COMPLETELY PREVENT THEFT OF YOUR VEHICLE


(17) Kalau ada anak-anak perempuan, sebaik-baiknya pintu biliknya dikunci dari dalam (Sebab ada pencuri yg mengambil kesempatan seksual) dan anda perlu ada kunci pendua in case berlaku kebakaran.
INSTALL LOCKS FROM WITHIN YOUR DAUGHTERS ROOM

(18) Sekurang-kurangnya simpan kayu hoki atau baseball di bawah katil anda buat mempertahankan diri dari pencuri yang ganas.
KEEP A BASEBALL BAT OR HOCKEY STICK UNDER YOUR BED FOR SELF DEFENCE
(19) Jangan letak kunci bawah pasu bunga/mail box/alang pintu/tepi tingkap bila keluar (Pencuri dah lama tau taktik ni...). Lebih selamat beri pada jiran yang kita kenal rapat.
NEVER LEAVE YOUR KEYS WHERE THEY CAN BE EASILY FOUND BY INTRUDERS

(20) Kalau sewa rumah baru pastikan anda tukar padlock baru, mana tau bekas-bekas penyewa lama simpan kunci pendua.
IF YOU ARE RENTING A NEW HOME,CHANGE THE PADLOCKS

(21) Kurangkan pendedahan dan pergaulan anda dengan pekerja asing.MINIMISE CONTACT WITH FOREIGN WORKERS

(22) Pastikan keadaan selamat sebelum buka pintu rumah (Tak kira siang atau malam, terutamanya balik lepas 11:00lam). LOOK AT YOUR SURROUNDINGS BEFORE YOU OPEN YOUR DOOR,DOESN'T MATTER IF IT IS NIGHT OR DAY